keskiviikko 15. kesäkuuta 2016

Rakasta itseäsi

"Kaikille tytöille, jotka pitävät sinua rumana, koska et ole kokoa 0, sinä olet se kaunis. Yhteiskunta on se, joka on ruma" 
Mä en tiedä miksi, mutta oon huomannut ettei ihmiset puhu omasta itsetunnostaan helposti. Mun mielestä siitä pitäisi puhua entistä enemmän, koska meidän kaikkien rakastama media on tuonut entistä enemmän ulkonäköpaineita varsinkin nuorempien niin tyttöjen kuin poikienkin joukkoon. Mediassa laaditaan asioita mitä kauniilla ja täydellisen ulkonäön omistavalla pitäisi olla. Tytöillä pitää olla reisiväli, litteä vatsa, pitkät jalat, pitkät ja paksut hiukset. Pojilla sen sijaan pitäisi olla lihaksia, pituudeltaan heidän tulisi olla pitkiä, tumma, hyvännäköinen, kuin joku kaikkien ihailema näyttelijä. Mitä sitten jo et ole mitään näistä? Mulla ei ole pitkiä, paksuja hiuksia tai pitkiä jalkoja ja silti olen tyytyväinen itseeni. Jokaisen pitäisi tuntea itsensä hyväksi omassa kehossaan. Siinä sinä itse vietät koko elämäsi, joten lähde muuttamaan sitä vain ja ainoastaan jos itse sitä tahdot, mutta älä ikinä muuta itseäsi sen takia mitä media tai muut ovat sulle sanoneet.

Ala-asteella ollessani en olisi voinut kuvitellakaan puhuvani ääneen tästä asiasta. Silloin en ollut millään tavalla tyytyväinen siihen mitä peilissä näin. Silloin ollessani hieman pyöreämpi, itsetuntoni tippui jyrkästi alaspäin ja ajattelin etten koskaan rakastaisi itseäni sellaisena kuin oon. Ylä-asteelle lähtiessäni tiesin, että haluan lähteä muuttamaan vartaloani, joten aloin syömään terveellisemmin ja urheilemaan paljon enemmän. Tässä kohtaa monet ihmiset ovat aloittaneet tällä polulla, mutta tipahtaneet siihen sairauteen nimeltä syömishäiriö. Itse en koskaan kokenut, että mun pitäisi jättää jokin ateria välistä, mutta tiesin tarvetta niiden määrien vähentämiseen.

Jossakin kohtaa treenaaminen alkoi olla mulle yksi rakkaimmista asioista. Nautin silloin ja nautin edelleen siitä älyttömän paljon. Siinä vaiheessa kun katsoin itseäni peilistä ja mietin "mitä pahaa mun keho on mulle tehnyt, että ajattelen vain huonot puolet siitä?" Vastaus siihen on, että sun oma keho ei oo tehnyt sulle yhtään mitään. Rakasta sitä. Seiso joskus peilin edessä ja mieti huonojen asioiden sijaan niitä hyviä. Jos nyt seisoisin peilin edessä, voisin miettiä kuinka lyhyet jalat mulla onkaan, mutta sen sijaan huomaan kuinka mulla on lihakset kasvaneet näkyvästi. Kun sä syötät kehollesi positiivista energiaa, sun keho ottaa sen vastaan ja palkitsee sut sillä. Kaikki alkaa kuitenkin omasta mielestä. Jos joku sanoo, että sulla on esimerkiksi liian isot jalat. Ei kaikilla oo samanlaisia  jalkoja. Miten se vaikuttaa toisen elämään miltä joku toinen näyttää. Jokainen meistä mahtuu tähän maailmaan sen näköisenä kuin on. 


Jos et oo onnellinen omassa kehossasi, mieti mitä voit asialle tehdä. Jos syy siihen on jonkun muun sanat tai media. Kuuntele itseäsi. Sulje hetkeksi kaikki muu sun ympäriltä ja mieti, onko sinussa oikeasti jotakin vikaa. Tottakai me kaikki löydetään aina jotakin osia kehosta mitä haluttaisiin korjata, mutta niiden kanssa pystyy elämään jos vain itse haluaa. 

Mä rakastan itseäni, rakasta sinä myös itseäsi

4 kommenttia:

  1. Puhut niin täyttä asiaa! Aivan ihana postaus ja ihanaa kun näistä uskalletaan avautua nykypäivänä<3

    http://inka-allornothing.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa kuulla että tykkäsit:) Onneksi nykyään paljon enemmän puhutaan itsetunnosta ja ulkonäköpaineista verrattuna siihen kuinka vähän siitä puhuttiin muutama vuosi sitten.

      Poista
  2. Oot tosi rohkea! Sun pitäis olla kaikkien esikuva! Oot aivan ihana ihminen :)<3 sannnaolivia.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyy sanoa, että tää kommentti sai kyllä hymyn huulille <3 Kiitos älyttömän paljon!

      Poista